علم لا یتناهی

دانستنی های علمی,شخصیت های برجسته ی علمی,مقالات علمی...

علم لا یتناهی

دانستنی های علمی,شخصیت های برجسته ی علمی,مقالات علمی...

موشهای شجاع


این جونده دیگر بوی ترس را حس نمیکند زیرا دانشمندان گیرنده های مرتبط با پیاز بویایی در مغز او را قطع کرده اند. دانشمندان ژاپنی می گویند که با استفاده از مهندسی ژنتیک موفق به پرورش موشهایی شده اند که از گربه سانان هیچ وحشتی ندارند، پیشرفتی که میتواند بیش از پیش روشن کننده رفتارهای پستانداران و همچنین ماهیت طبیعی ترس باشد. دانشمندان در دانشگاه توکیو میگویند که موفق به خاموش کردن احساسی در موش شده اند که موجب میشود او با حس کردن بوی گربه، از ترس در خود جمع شود. این آزمایش نشان میدهد که ترس، بر خلاف آنکه تصور میشد حسی اکتسابی باشد، احساسی است که از ابتدا در ساختار بدن موجودات قرار گرفته و از طریق ژنتیک در هر گونه جانوری تکرار میشود. کو کوبایاکاوا (Ko Kobayakawa) سرپرست این تحقیق میگوید:" موشها به طور طبیعی از گربه ها میترسند و معمولا با حس کردن بوی آنها از ترس میخکوب شده یا به سرعت میگریزند. اما موشهایی که از طریق مهندسی ژنتیک سلولهای خاصی از بینی آنان برداشته شود، هیچ وحشتی از خود نشان نمیدهند."
در این آزمایش، موشهای اصلاح شده به گربه ها نزدیک میشوند و حتی از سر و کله آنها بالا رفته و با گربه ها بازی میکنند. کوبایاکاوا میگوید که برای این آزمایش از گربه های اهلی آرام استفاده کرده که احتمال حمله کردن در آنها بسیار کم بوده است. وی افزود که یافته های وی میتواند در تحقیقاتی که بر رویفرایندهای مغزی و شیوه پردازش اطلاعات دریافتی از جهان خارج در مغز صورت میگیرد به محققین کمک کند. کیم دای-سو (Kim Dae-soo) استاد ژنتیک عصبی در موسسه علم و فناوری پیشرفته کره در شهر سئول، که در آزمایش و تحقیق فوق نقشی نداشته است میگوید که تحقیق کوبایاکاوا میتواند ماهیت ترس را توضیح داده و شیوه های کنترل آن را معرفی کند.
به گفته وی" همه تصور میکنند که موش به این دلیل از گربه میترسد که گربه شکارچی اوست، اما دلیل این ترس چیز دیگریست." "به تصور من اگر ما مسیر سیگنالهای مشابه در مغز را تعقیب کنیم، میتوانیم کشف کنیم که چه نوع شبکه هایی در مغز میتواند برای کنترل ترس کارآمد باشد."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد